Eco driving w Szczecinie w praktyce. Posiadanie samochodu wpływa na naszą codzienność, zdecydowanie ułatwiając i stwarzając dużą niezależność.

eco driving za miastem

Eco driving

Z drugiej strony niebagatelne zanieczyszczenie powietrza, rosnące ceny paliw oraz ubezpieczeń komunikacyjnym sprawia, że dla wielu kierowców własny samochód to coraz trudniej utrzymywany luksus. Czy jest sposób na obniżenie tych kosztów i podróżowanie przez jeden miesiąc w roku za darmo?
 

Podaruj sobie eco driving bonus

Eko jazda to sposób pozwalający na zmniejszenie spalania o około 8 procent, co sprawia, że rzeczywiście stosując się do zasad eco driving możemy podarować sobie miesiąc wolny od kosztów. Oczywiście nadal będziemy kupowali paliwo i płacili za OC, nie mniej oszczędności będą tak znaczne, że użytkowanie samochodu stanie się naprawdę opłacane. Co ważne, eco driving to także ukłon w stronę zwiększenia bezpieczeństwa na drodze.
 

Czym jest eco driving?

Eco driving, czyli po prostu jazda ekologiczna to doskonały, motoryzacyjny „wynalazek” krajów Skandynawskich. Płynność jazdy, dostosowanie prędkości oraz niebywałe wyczucie pozwala kierowcom tamtejszych krajów pokonywać skrzyżowania praktycznie bez zatrzymywania. Jak to możliwe skoro i tam obowiązuje sygnalizacja świetlna i co ma to wspólnego z eco driving?
 

Od razu obalimy mit, który określa eko jazdę jako niezgrabną i ślamazarną. Nic bardziej mylnego. Od 2010 roku producenci uznanych marek zobowiązali się dostosować swoje powstające samochody do programu Ecowill wspomagającego ekologiczne postrzeganie jazdy samochodem. Zmiana parametrów to nowe możliwości. Wystarczy poznać swój nowy samochód, by jeździć taniej i ekologicznej.

 

Zasady eco driving

Pierwszą zasadą eko jazdy jest ruszanie. Tutaj nie ma czasu na zastanawianie się, czy bierne rozgrzewanie silnika i wnętrza samochodu. Start powinien nastąpić natychmiast po uruchomieniu silnika. Pamiętajmy, że za nieuzasadniony postój z włączonym silnikiem, trwający ponad 1 minutę możemy otrzymać mandat karny.
Pierwszy bieg służy wyłącznie do ruszania, należy go zmienić po przejechaniu maksymalnie 10 metrów. Kolejna sekwencja zmiany biegów to : trzeci bieg włączamy przy 30-50 km/h, czwarty przy 40-50. a piąty przy 50-60 km/h. Nasze auto powinno poruszać się na najniższych obrotach. Eco driving dopuszcza pomijanie biegów np. po trójce, możemy od razu włączyć piątkę.
 
Drugą zasadą jest technika hamowania silnikiem, polegająca na odpowiedniej redukcji biegów. Z pewnością wielu kierowców stosuje tę zasadę zimą, ale zapomina o niej latem. Jeśli nie jesteśmy pewni naszych umiejętności wytacania prędkości w ten sposób, możemy hamować na biegu jałowym.
 
Trzecia zasada to swego rodzaju mądrość kierowcy. Słusznie mówi się, że kierowca powinien myśleć nie tylko o swoim postępowaniu na drodze, ale także myśleć za innych uczestników drogi. Na ogół, przewidywanie i dokonywanie analizy wpisuje się w koncepcję eko jazdy. Eliminowanie nagłego hamowania czy długiego wyprzedzania ma wpływ na koszty eksploatacji samochodu. Im mniej razy zatrzymamy się na czerwonym świetle, tym więcej zaoszczędzimy. Spalanie na pierwszym biegu jest naprawdę niebagatelne. Wystarczy obserwacja drogi i właściwe dopasowanie prędkości oraz stylu jazdy, by zminimalizować te postoje. Analiza drogi ma istotny wpływ także na bezpieczeństwo oraz zużycie poszczególnych części samochodowych.

Emilia Taraszkiewicz-Michalska
doradca, trener biznesu

www.emiliatrener.pl
tel. 665 921 675

Zaznacz odpowiednią opcję i wypełnij formularz.





Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu
przedstawienia oferty na zasadach oraz przez podmioty określone
w regulaminie .
Ta strona używa Cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na
używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.